Cum alegem un cilindru compactor

Cum alegem un cilindru compactor?

Post in Blog

Cum alegem un cilindru compactor?

In acest articol voi continua periplul meu de recomandari in privinta selectarii cat mai eficiente a unui echipament;  care sa serveasca cat mai bine rigorilor impuse de santierul pe care va desfasurati activitatea.

In calitatea mea de consilier tehnic pe parte de utilaje profesionale, ma confrunt adeseori cu situatii ca cele descrise mai jos.

De fiecare data cand intreb “Ce tip de cilindru doriti?”, clientii imi raspund: “Doresc un cilindru de X tone”.

Urmatoarea intrebare este inevitabila: ”La ce doriti sa il folositi?”, la aceasta clientii imi raspund mai in gluma, mai in serios: “Pai la ce sa il folosesc? Sa compactez, ca doar asta face cilindrul”

Da este corect, asta face cilindrul, insa nu toate terenurile sunt la fel si nici tipul de munca nu este la fel, pe de alta parte conteaza in cat timp face munca si cu ce costuri.

          Cum alegem un cilindru compactor si ce intrebari trebuie sa avem in vedere:

1.Ce doresc sa tasez cu acest echipament?

Dupa caz, cele mai intalnite raspunsuri sunt: santuri, canale, terasamente si/sau diverse lucrari cu asfalt.

2.Este necesar ca acest echipament sa aiba post de conducere?

Nu toate lucrarile au nevoie de echipament cu post de conducere. Operatorul trebuie sa aiba statie de conducere pe echipament sau nu.

Sunt echipamente de compactare care sunt prevazute cu comenzi radio sau infrarosu, fiind menite sa intre in locuri greu accesibile sau de risc pentru forta de munca umana.

De exemplu, in spatiile de compactat din santuri, canalizari, guri de canal, podete etc unde este recomandat a se utiliza, dat fiind pericolul mare de surpare.

3.Ce tip de material trebuie sa compactez?

In acest caz sunt trei tipuri de cilindrii diferiti pe tipul de sol/material de compactat si anume: cilindrii de terasamente, cilindrii cu taburi lis-lis (tamburi tandem) sau cilindrii combinati.

4.Ce tip de terasament am?

Este un sol care compacteaza usor, ramanand inchegat sau trebuie compactat si pe adancime, folosind un dispozitiv “picior de oaie”?

5.Ce performante doresc/astept de la cilindrul meu?

In primul rand performanta unui cilindru este data de 3 factori importanti: forta de compactare versus greutate, amplitudine si frecventa.

Se pot gasi pe piata cilindrii cu diferenta de 2-3 tone la greutate, dar care au aceeasi performanta sau performanta mai mica la forta de compactare.

Adica diferenta de 2-3 to “se plimba degeaba” fara a ajuta la compactare si doar genereaza costuri la consumul de combustibil.

In al doilea rand performanta in compactare, este data de numarul de “treceri” peste material/sol pentru a obtine gradul de tasare dorit.

Cu cat sunt mai putine treceri pentru a obtine un grad de compactare bun, pe atat este mai eficient echipamentul.

6.Cum alegem un cilindru compactor de asfalt, cilindru de finisare, sau un cilindru care sa fie la prima mana dupa finisorul de asfalt?

In general, cilindrul de asfalt care merge in tandem cu finisorul de asfalt este de tonaj mai merge, iar cel care merge la finisare este de tonaj mai mic.

Cand ati raspuns la aceste intrebari, aveti deja cateva criterii in functie de care sa faceti o alegere corecta.

Pretul si motorul nu sunt suficiente pentru o departajare corecta a acestora. Nu in ultimul rand, orientati-va dupa locul de productie, cel real, nu cel subinteles de sigle.

Deci: Cum alegem un cilindru compactor? Simplu!

Iar daca doriti mai multe informatii, va stam la dispozitie cu o ceasca de ceai/cafea pentru a le discuta in detaliu!

Va asteptam telefoanele sau emailurile.